Originálny a úspešný slovenský skladateľ Peter Machajdík bude mať v utorok 1. júna 60 rokov.
Peter Machajdík sa narodil 1. júna 1961 v Bratislave, kde aj vyrastal.
Ako šesťročný začal hrať na klavíri, neskôr na gitare, venoval sa
komponovaniu. V rokoch 1980-1986 študoval na Vysokej škole ekonomickej
(dnes Ekonomická univerzita) v Bratislave.
Na štúdium kompozície na bratislavskej Vysokej škole múzických umení (VŠMU) ho v 80. rokoch neprijali, pretože "koncept jeho vtedajšej tvorby bol silne ovplyvnený západnou avantgardou".
"Na kompozíciu som sa nedostal. Prišiel som na prijímačky so skladbou
pre starý preparovaný bicykel. Keď som ju tam predviedol, páni
profesori len neveriacky pozerali. Neviem, kto tam vtedy presne sedel,
lebo som nikoho z nich nepoznal," uviedol Machajdík v rozhovore pre
časopis Hudobný život s tým, že sa až po rokoch dozvedel, že by ho bol
prijal za svojho študenta profesor Vladimír Bokes, on sám však nemal v
tej dobe "na ružiach ustlané".
Peter Machajdík založil súbor Transmusic Comp., ktorý sa ako jeden z
prvých v Československu začal zaoberať improvizáciou, prácou s
multimédiami a "performansom". Rovnako spoluzakladal Spoločnosť pre
nekonvenčnú hudbu SNEH, či skupinu Vitebsk Broken s Martinom Burlasom, u
ktorého hosťoval aj v zoskupení Ospalý pohyb.
V roku 1992 ho pozvali do Nemecka ako hosťa a štipendistu umeleckého
programu DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst). Odvtedy pôsobí
prevažne v zahraničí. Postupne sa stal sídelným skladateľom viacerých
nadácií a asociácií v nemeckých i rakúskych mestách.
Jeho diela uvádzajú na prestížnych podujatiach doma i v zahraničí. Ako
príklad možno uviesť festivaly Inventionen v Berlíne, Nuovi Spazi
Musicali v Ríme, Audio Art Festival v Krakove, alebo tiež slovenské
podujatia Večery Novej hudby, Melos-Étos, či Nová slovenská hudba.
Skladby Petra Machajdíka hrajú renomovaní interpreti. Popri iných stojí
za zmienku jeho spolupráca s Jonom Andersonom, niekdajším spevákom
legendárnej skupiny Yes. Skontaktovali sa prostredníctvom internetu,
pričom Andersona zaujali ukážky Machajdíkovej tvorby.
Anderson sa stal sa jedným z hostí na jedinečnom a dlho očakávanom
albume Namah, ktorý vyšiel Petrovi Machajdíkovi v Bratislave v roku
2008. Počuť na ňom možno tiež vokalistu a hráča na bicie nástroje Davida
Mossa, ktorý je považovaný za krstného otca "noise music", medzi
hosťami je aj vyhľadávaná talianska harfistka Floraleda Sacchi.
Peter Machajdík sa podieľa na organizácii hudobných podujatí, prednáša o
hudbe a umení 20. a 21. storočia na medzinárodných sympóziách, venuje
sa mládeži a neprofesionálnym hudobníkom. Výnimočný koncert Jon Anderson
& Miro Žbirka & Symfonický orchester reprezentoval Slovenskú
republiku na XXX. Letných olympijských hrách v Londýne. V roku 2014 bol
Machajdík dramaturgom festivalu zvukového umenia Sound City Days (Dni
zvukov mesta) v Košiciach.
Spoločne s tanečníčkou a choreografkou Petrou Fornayovou tiež Machajdík
uviedol performance v októbri roku 2019 na otvorení Medzinárodného
festivalu intermediálneho umenia JAMA v Banskej Štiavnici a Banskej
Belej – 73. ročník podujatia bol venovaný umelcovi Milanovi Adamčiakovi,
ktorý tu pôsobil v posledných rokoch svojho života a ktorý, podobne ako
Machajdík, patril k priekopníkom experimentálnej hudby.
Z novších Machajdíkových diel možno spomenúť sláčikové kvarteto Dúhe
znovu tak blízko (2003-2004), za ktoré autor získal v roku 2006 cenu
Jána Levoslava Bellu od Hudobného fondu. Kompozícia Koncert pre dva
bajany a orchester z roku 2008 je venovaná všetkým tým, ktorí sa
akýmkoľvek spôsobom pričinili o odstránenie železnej opony.
Skladba Imanentný zamat prvý raz zaznela v roku 2011 na pôde Žilinskej
univerzity, spomenúť možno aj diela Dotyky prítomna (2013), či skladbu
pre violu a sláčikový orchester Za vlnami (Behind the Waves) z roku
2016. Témou diela Miznúci (The Vanishing), ktoré malo premiéru 7.
októbra 2020 v Krakove, je ekologická katastrofa, globálne otepľovanie a
miznutie ľadovcov. Skladbu Sinajské ozveny (Sinaia Echoes) pre flautu,
vibrafón a klavír uvedie v júni tohto roku rumunské Trio Contraste.